1. Home
  2. Ervaringen
  3. AquaCell wateronthardingsinstallatie niet aan? Dat merk je meteen.

“AquaCell wateronthardingsinstallatie niet aan? Dat merk je meteen.”

“Na de verbouwing waren we vergeten de AquaCell wateronthardingsinstallatie in te schakelen. Dat merkten we meteen.”

Familie Land

Familie Land Assen (Drenthe)

In april 2012 werd bij de familie Land in Assen een AquaCell wateronthardingsinstallatie geïnstalleerd. Voor Susan (28) en haar man Jan (32) Land een bekend fenomeen. “Mijn ouders hadden er al jaren één”, vertelt Susan. Ze wisten dus ook wat ze kregen. En een paar maanden later ook wat ze eraan misten. “Ik zei nog tegen Jan: 'In die nieuwe badkamer zie je ook alles extra duidelijk'.”

AquaCell wateronthardingsinstallatie

Gelukkig bleek het om een – koddig – misverstand te gaan. “Voordat de nieuwe badkamer eind 2012 werd geïnstalleerd, hadden we de waterleiding afgesloten. En dus ook de wateronthardingsinstallatie uitgeschakeld middels de bypass.” Nadat de badkamer helemaal af was, werd het water weer 'aangezet'. Alleen was het stel vergeten om ook de bypass van de AquaCell weer om te zetten. “Zo kwam er langzaam maar zeker een laagje kalkaanslag tevoorschijn.”

En dat was juist wat de familie uit Assen – waar het water hard genoemd mag worden; met andere woorden: er zit veel kalk in het leidingwater – met de aanschaf van de AquaCell wilde voorkomen. “Maar ja, dan moet je hem natuurlijk wel aanzetten”, lacht Susan hardop als ze terugdenkt aan het vergeetmomentje.

Slappe koffie

Ook tijdens de verbouwing was het op een andere manier al opgevallen dat de AquaCell onthardingsinstallatie een dienst bewijst. “De koffie die we, terwijl het apparaat was uitgeschakeld, aan de werklui serveerden was een stuk slapper – de smaak was niet zo vol.” Toen alles weer in kannen en kruiken was, smaakte het zwarte goud weer als vanouds. “Heerlijk. En in de thee heb je niet zo'n laagje meer, dat ziet er toch een stuk appetijtelijker uit.”

Maar hoewel de koffiesmaak en het uiterlijk van de thee een fijne bijkomstigheid zijn: het waren niet de belangrijkste reden voor de familie Land – beroepsmilitair Jan en inval-leerkracht voor het basisonderwijs Susan zijn de trotse ouders van dochters Tess (3) en Silke (1) – om een AquaCell in hun huis te installeren. “We hebben hier in Assen veel last van hard water.”

“Niet zo'n poetser”

Met een zelfkritische blik gaat Susan verder: “Ik ben niet zo'n poetser, dus dan is het extra gemakkelijk dat er geen kalk meer zit op bijvoorbeeld de tegels in de badkamer of de kranen en de douchekop. Als je investeert in een nieuwe badkamer, dan wil je die natuurlijk ook zo lang mogelijk blinkend houden, liefst zonder veel extra kosten. Wel, nu we een wateronthardingsinstallatie hebben, hoeven we ons mooi niet te ergeren aan die witte strepen en vlekken.”

De familie Land was dus bekend met de AquaCell voordat ze er zelf een aanschaften. “Mijn ouders hebben er één in hun huis in Heerenveen”, vertelt Susan. “Maar nu wij er zelf ook een hebben, weet ik zeker dat we die nooit mee kwijt willen. Het zorgt ook voor behoud van onze apparaten, die niet zo snel kapot gaan door kalkaantasting. Door het aanschaffen van de AquaCell hopen we dat onze wasmachine, vaatwasser en waterkoker bijvoorbeeld langer meegaan en dus op termijn minder kosten.”

Stille krachtpatser

“Het zoutgebruik valt me ook mee”, stipt de basisschooljuf nog een punt aan aangaande het huishoudboekje. “En bovendien gebruikt de AquaCell geen stroom. Daarom hoor je hem ook niet, wat ook de hoofdreden was waarom wij waren vergeten om de schakelaar weer om te zetten.” Maar nadat ze ineens een sterke toename van kalkaanslag in de badkamer zagen, schoot het door het hoofd van de familie Land dat ze de AquaCell waren vergeten. Met één druk op de knop stond de wateronthardingsinstallatie weer aan en was het ergste leed geleden.

Interesse in een AquaCell?

De meest verkochte waterontharder van Nederland. Meer dan 352.000 tevreden klanten gingen u voor!

Bereken uw prijs